top of page

כל מה שקורה בחברים של יעל

יד שמאל אדומה יעל פדר
יד ימין אדומה יעל פדר

איך מסבירים לילדים מסרים מורכבים?




כאמא ל-4 בנות אני מחזיקה אצלי בראש רשימה. רשימה של דברים שהייתי רוצה לשוחח איתם , רשימה של

שאלות שהייתי רוצה לשאול, רשימה של נושאים שהייתי רוצה לחנך אותם. זאת לא רשימה מסודרת אבל מדי פעם עולה בי מחשבה ואני מתייקת אותה בספריית המחשבות שלי לדברים שכדאי מתי שהוא לדבר עליהם.

אם הייתי לוקחת נושא מושיבה אותם ל"שיחה" היא היתה מתפרשת כ"חפירה" ואני בספק כמה היה באמת נקלט וכשמדובר על ילדים קטנים זה אף יותר מורכבו אנחנו נתקלים בקושי איך להסביר להם דברים שהם באמת יבינו ולא יפחדו. אז כמה מפתחות להעברת מסרים מורכבים לילדים:


1. לנצל הזדמנויות ללמידה

הילד שואל אותך :"אמא, איך באים ילדים לעולם?" או "אבא , מה זה סקס"? אחרי המבוכה המתבקשת כדאי לנצל את הרגע לדבר על הנושא.


2. לייצר אוירה של פתיחות בבית

המסר הוא "פה בבית מדברים על דברים. דברים טובים שקורים לנו, דברים רעים שקורים לנו"


3. לנצל מצבים מאפשרים

שולחן האוכל זו הזדמנות מצויינת לדבר :"אתם יודעים, שמעתי שבגן אחד היו 2 ילדים שתוך כדי משחק נגעו והפשיטו אחד את השני. מה אתם חושבים על זה?" נסיעה באוטו זה גם זמן נפלא לשיח. כשאין להם ברירה והם "חייבים" להקשיב לנו.


4. לדבר עם הילדים בגובה העיניים

בלי להתיילד ובלי להכניס מילים מסובכות ומורכבות. לדבר פשוט פשוט פשוט לדבר ברור.


5. לשאול שאלות

ילדים צריכים לחשוב, להפעיל את הגלגלים במוח. אם אנחנו ישר נאמר להם מה צריך לעשות אנחנו מדלגים על הפעלת המחשבה של הילדים ורמת ההפנמה תהיה נמוכה יותר. בהצגה שלי, למשל, אני נותנת מצב של איש זר שרוצה שאבוא איתו והוא מציע לי ממתקים והוא אומר שהוא מכיר את ההורים שלי. ואז אני שואלת את הילדים: "מה אתם אומרים ללכת איתו?" ומוליכה אותם שלב שלב בדיון . אם הייתי ישר אומרת לילדים מה צריך לעשות זה לא היה נקלט באותה המידה וגם לא הייתי יודעת איפה הם עומדים מבחינת ההבנה שלהם את הנושא. אז, תשאלו שאלות ואם הילד שואל אתכם שאלה- תחזירו לו את השאלה " ומה אתה חושב- כדאי לך ללכת עם איש זר? מה יכול לקרות?"


6. ללכת צעד צעד

לא להפציץ באינפורמציה. ילד ששואל מה זה "סקס" יכול להיות שרק שמע את זה בבה"ס אבל זה בכלל לא מעניין אותו בזמן שאנחנו כבר מסבירים על הביצית והזרע. חכו, צעד צעד, תתחילו מהבסיס ורק אז תמשיכו.


7. לא להפחיד

כמו שכשאנחנו מלמדים את הילד לחצות כביש אנחנו לא נאמר לו " אל תחצה כי אז יבוא אוטו ידרוס אותך ותהיה נכה או תמות!" אנחנו נותנים כלל שצריך להסתכל ימינה ושמאלה, שצריך לעבור במעבר חצייה ואנחנו יכולים גם לומר שזה מסוכן, אתה יכול להפגע. לתת כללים פשוטים וברורים מבלי להפחיד.


8. להשתמש בעזרים

בעיקר אם הם קטנים להשתמש בספרים בנושא, סרטים, סרטונים, שירים, בובות או כל דבר שיכול לעזור לכם.

אני בהעברת המסר הזה של "הגוף שלי הוא רק שלי" משתמשת בבובות. זה עוזר לי להרחיק את הסיטואציה מהילדים, הבובות עוזרות לילדים להתחבר, להנות, לצחוק.

אני גם משתמשת בשירים, זה נותן הפוגה בהצגה ואם השיר קליט הילדים יכולים להצטרף ולשיר. השירים נשארים גם אחרי ההצגה ולפעמים הגננת/המורה מלמדות את הילדים את שירי ההצגה עוד לפני ואין אושר גדול מזה שאני שרה והילדים שרים איתי.




שלכם,

יעל פדר

"החברים של יעל"

תוכן פשוט משמעותי

263 צפיות

פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page